Lada Nord Cup auton rakennussäännöt

Vasuuvapautuslauseke:
Tämä ohje on on viitteelinen, eikä ManseMotors vastaa käännöksen oikeellisuudesta.

Vuoden 2017 kilpailuaikalenteri:

24.09.2017 Pärnu

Lada ja Moskvich 1300 (7) ja 1600 (8) tekniset vaatimukset historic nord cup sarjaan.


Osio 1. Lähtökohdat

Kilpailuihin saa osallistua sarjavalmisteiset Lada 2101 (02,11,13 ja niiden modifikaatiot), 2103, 2104, 2105, 2106, 2107.
Moskvich (AZLK) – 408, 412, 2140(ja niiden modifikaatiot).


Osio 2. Sallitut ja pakolliset autojen muutokset ja niiden selvitykset.

Osiossa 1, mainituissa sarjatuotantoautoissa voi samassa automerkissä keskenään vaihtokelpoisia osia ja osakokonaisuuksia vaihtaa automallien kesken ilman minkäänlaisia kiinnityspisteiden mekaanisia, kemiallisia, termisiä ja muun sortin muutoksia.
Tarkastajan pyynnöstä pitää pystyä esittämään luotettava selvitys, sarjassa käytettyjen osien ja komponenttien alkuperästä, sekä tarvittaessa myös niiden valmistaja.
Osien ja osakokonaisuuksien poisto on sallittua, mikäli se ei ole turvallisuussääntöjen vastaista.
Kaikkia osia ja osakokonaisuuksia joiden kohdalla ei ole erillistä mainintaa < ei rajoitettu>, koskee termi <
sarjavalmisteinen> tai >.
Maikki muut muutokset jotka eivät ole sallittuja, on tämän säännön nojalla kielletty.

Alla mainitut muutokset ja lisäykset on sallittu:
Missä tahansa autossa, mikä tahansa pultti, mutteri tai sokka voidaan vaihtaa mihin tahansa valmistusmateriaaliltaan, halkaisijakooltaan ja kierteeltään samanlaiseen.
Ajoneuvon minnimipaino, mukaanlukien kuljettaja ja kaikki kilpavarusteet on 950kg. Tämä paino pitää pystyä todentamaan myös maaliviivan ylitämisen jälkeen (park ferme)
lisäpainojen käyttö on sallittu, sillä ehdolla, että painot on kiinnitetty siten, että niiden irroittaminen ilman työkaluja on mahdotonta ja niiden kiinnitys on plommattu sekä teknisen komissaarin hyväksymä.


Osio 3. Materiaalit.

Titaani, keramiikka, magnesium sekä kuitu ja komposiittimateriaalien käyttö, alustan, voimansiirron ja kantavien osien rakenteissa on kielletty. Rakennusvaahdon (makroflex, yms.), polykarbonaattien ja pleksin käyttö on kielletty.


Osio 4. Turvallisuusstandardi liitteen J253 mukaisesti.


4.1 Lisälukot.
Konepelti ja takaluukun kansi on varustettava kahdella lisälukolla. Alkuperäinen pitää olla poistettu käytöstä tai poistettu kokonaan.

4.2 Kuljettajan istuin.
Alkuperäinen istuin on vaihdettava kilpaistuimeen (standardi 8855/1999 tai 8862/2009), joka on FIA hyväksytty ja 5-pistevöiden kanssa yhteensopiva. Istuimen pisin sallittu käyttöaika on 5-vuotta isuimeen merkitystä valmistuspäivästä 8855/1999 standardin mukaisilla istuimilla tai 10-vuotta valmistuspäivästä 8862/2009 standardin mukaisilla istuimilla. Valmistaja voi jatkaa tätä käyttöaikaa enintää kahdella (2) vuodella ja tämän on ilmettävä iskuimeen kiinnitetystä valmistajan merkinnästä. Käyttöajan ylittäneen istuimen (ei kuitenkaan yli 5-vuotta) käytöstä kilpailuissa päättää kilpailukomissio kussakin tapauksessa tapaus ja kilpailukohtaisesti. Istuin on kiinnitettävä kiinnityspisteisiin neljästä (4) kohtaa käyttäen M8 pultteja, koviideltaan 10,9 liitteen J-16,253 mukaisesti.

4.3 Istuimen kiinnitys.
Istuimen kiinnityksen on vastattava liitettä J-253.

4.4 Turvavyöt.
Turvavyöjärjestelmän on oltava varustettu pyöräytettävällä lukolla. Sen on oltava vähintään 4-piste kiinnitteinen jasen on oltava liitetteen J253 osion 6 mukainen.

4.5 Turvakaaret.
Turvakaaret on asennettava liitteen J-523 ja FIA osion K mukaisesti. Turvakaaret on kiinnitettävä koriin enintään 8-kohtaa. Pehmusteiden on vastattava osiota 253-8.3.5.

4.6 Sammuttiet ja sammutusjärjestelmä.
Vähintään 4kg sammuttimet on pakolliset. Niiden asennuksen on oltava liitteen J-253-7 mukainen ja kiinnitetty vähintään kahdella (2) metallipannalla pikakiinnikkein. Kaikissa sammuttimissa on oltava painemittari ja selkeä tarkastuskortti. Sammutusjäjestelmien käyttö on sallittua ja suositeltavaa. Sammutusjärjestelmien on oltava liitteen J-253-7 mukaiset.

4.7 Ikkunaverkot.
Turvakaariin kiinnitetyn ikkunaverkon käyttö on pakollista. Verkon kiinnittämiseen on käytetävä vain pulttiliitoksia. Verkossa on oltava pikairroitusmahdollisuus jopa silloin, kun auto on kääntynyt katolleen. Verkkojen on vastattava seuraavia sääntöjä.
- Nauhan minimileveys -19mm.
- Aukon minimikoko - 25x25mm.
- Aukon maksimikoko – 60x60mm.
Verkon nauhamateriaali ei saa olla palavaa ja nauhat on oltava ommeltua toisiinsa joka risteyskohdassaan.

4.8 Kuljettajan ajovarusteet.

a) Pään suojamaski, ajohaalarit, ajokengät ja ajohanskat on pakolliset sekä oltava standardin FIA 8856-2000 tai FIA 86 mukaiset.
b) Alusvaatekerraston on oltava FIA 8856-2000 ta FIA 86 mukainen.
c) Kypärä FIA teknisen luettelon N.25 mukaisesti.
d) Alkaen vuodesta 2012 FHR (HANS) järjestelmä on pakollinen kaikilla 21-vuotta täyttäneillä kuljettajilla.

Osio 5. Moottori.

5.1 Vain sarjavalmisteiset 1300cc (luokka 7) ja 1600cc (luokka8), osiossa 1 mainitut Lada ja Moskvich (AZLK) moottorit sallitaan.

5.2 Moottorin huohotusjärjestelmä.
Moottorin ulkopuolelle asennetaan erillinen öljynkeräyssäiliö (min tilavuus 2 litraa). Öljy saa palata moottoriin vain painovoimallaan. (pumput kielletty). Kerääjä täytyy olla öljynkestävästä materiaalista ja on oltava tukevasti kiinni moottoritilassa. (kuva 255-3)



5.3 Ilmansuodatin ja sen kotelo.

Vakiot. Koteloa saa muokata siten, että suodatus tapahtuu pelkästään alkuperäisen suodatinpanoksen avulla. Suojaverkon käyttö on sallittua, siten että se ei ole ilmansuodattimen suodatusvastusta pienentävä osa. (kuva 1 ja 2)
   
                                                    Kuva1.




                                                                    Kuva 2.




5.4 Kaasutin.
Vakiot. Diffuusoreiden yhteenlaskettu summa on enintään 50mm halkaisijassa. Vain yksi kaasutin on sallittu. Kaasuläpän koko tarkkuudella +/- 0,1mm. Kaasuläppien yhteenlaskettu summa on enintään 50mm halkaisijassa. Ryyppyjärjestelmän deaktivointi ja poisto on sallittu. Kakkoskurkun alipaineohjaus voidaan poistaa ja vaihtaa mekaaniseen. Solex (BA3)-tyypin kaasuttimien käyttö on sallittu.

5.5 Kaasuvaijeri.
Vapaa. Pitää olla varustettu riittävän jäykällä palautusjousella vaaratilanteiden minimoimiseksi.

5.6 Imusarja.
Vakio. Kanavien sisäpuolinen työstö on sallittua. Lämmitysjärjestelmän poiskytkentä on sallittu.

5.7 Pakosarja.

Vakio. Kanavien sisäpuolinen työstö on sallittua.

5.8 Äänenvaimennin.

Vapaa. Vaimentimen ulostulo ei saa olla syvempänä kuin 100mm korin takaosasta. Maksimi meluraja FIA säännön mukaan 103db(a) / 4500rpm.

5.9 Moottorilohko.
Vakio. Sylinterit saa porata suurimpaan tehtaan ilmoittamaan ylikokoon. Kuutiotilavuus enintään 1300 tai 1600 cc. Moottorilohkon mekaaninen työstö sallittu.

5.10 Sylinterikansi.
Vakio. Mekaaninen työstö sallittu.

5.11 Sylinterikannen tiiviste.
Vapaa.

5.12 Kampiakseli.
Vakio. Iskunpituuden muuttaminen kiellettyä. Laakerikaulojen hionta sallittua tehtaan ilmoittamien ylikokojen puitteissa. Tasapainottaminen sallittua, silloin kun sitä ei tehdä keventämistarkoituksessa.

5.13 Kiertokanget.
Vakio. Tasapainottaminen sallittua, silloin kun sitä ei tehdä keventämistarkoituksessa. Uivalla männäntapilla olevat kiertokanget sallittu.

5.14 Männät, männänrenkaat ja tapit.
Ilman rajoitteita.

5.15 Nokka-akseli ja ketjupyörät.
Ilman rajoitteita. Suora ketjuveto sallittu. Kiristinosat ilman rajoitteita.

5.16 Venttiilit ja käyttökoneistot.

Vakiot. Venttiilinvarren minimipaksuus 8mm. Työstö sallittu. Imuventtiilin lautasen halkaisija 37mm pakoventtiilin lautasen halkaisija 31,5mm, vakiota vastaavat. Venttiilin pituus vakio + 1,5mm. Venttiilin jouset vapaat. Määrä ja asemointi vakiot. Keinuvivut ja nokka-akseli pitää olla tunnistettavissa, kiinnityselementit vapaat.

5.17 Öljypumppu.

Vapaa, mutta säilytettävä alkuperäinen paikka öljypohjassa ja käyttökoneisto. Loiskelevyt öljypohjassa sallittu. Öljypohjan jakaminen eri osastoihin sallittu. Öljynjäähdytin on sallittu. Öljypohja saa olla myös 2121 tai 21213 mallista. Kivasumppu kielletty.

5.18 Sytytysjärjestelmä.

Vakio. Kärjetön vakio järjestelmä sallittu.

5.19 Jäähdytysjärjestelmä.

Jäähdytin vapaa. Asennettava alkuperäiselle paikalle, lisäjäähdyttimien asennus sisätilaan kielletty. Vesipumpun hihnapyörä vapaa. Vesipumppu ja sen käyttötapa (kiilahihna) vakio. Jäähdyttimen tuuletin vapaa.

5.20 Moottorin sinetöinti.

Moottorissa pitää olla sinetöintimahdollisuus. Venttiilikansi ja öljypohja pitää olla sinetöitävissä vähintään kahdesta kohtaa niin, että niiden avaaminen on mahdotonta. Moottori pitää olla sinetöity ennen kilpailun katsastusta.

5.21 Moottorin kiinnitys.

Joustavat moottorin kiinnitysosat saa vaihtaa muihin, riippumatta valmistusmateriaalista, sillä ehdolla että moottorin ja vaihteiston paikka ei muutu. Yksi lisäkiinnityspiste sallitaan.

5.22 Puristussuhde.
Vapaa.

5.23 Polttoainepumppu.
Vapaa.


Osio 6. Vaihteisto.

6.1 Vaihdelaatikko.
Sallitaan vain synkronoidut VAZ-sarjatuotanto vaihteistot jossa 4 vaihdetta eteenpäin, ja yksi taaksepäin. Vaihteen vaihtomekanismi vakio.

Sallitaan 3 vaihdelaatikkotyyppiä:
2101 I-3.74 II-2.29 III-1.49 IV-1
2105 I-3.67 II-2.10 III-1.36 IV-1
2106 I-3.24 II-1.99 III-1.29 IV-1

Moskvitch autoille sallitaan alkuperäisen vaihteiston vaihto VAZ-valmisteiseen.

6.2 Peruutusvaihde.

Kuljettajalla pitää olla mahdollisuus kytkeä peruutusvaihde päälle istuessaan istuimessa ja turvavöihin kiinnitettynä.

6.3 Vauhtipyörä.

Vauhtipyörän materiaali vapaa. Kiinnitys kampiakseliin vakio. Starttikehä vapaa.

6.4 Kytkin.
Vapaa. Käyttömekanismi vakio. Painelaakeri vapaa.

6.5 Perävälitys.
Vakio.
Lada-autoille sallitaan seuraavat 4 sarjatuotantomallia:

2106 3,9 Hammasluku 11/43 (10 rengaskierrosta / 19,5 kardaanikierrosta)
2103 4,1 Hammasluku 10/42 (10 rengaskierrosta / 20,5 kardaanikierrosta)
2101 4,3 Hammasluku 10/43 (10 rengaskierrosta / 21,5 kardaanikierrosta)
2102 4,44 Hammasluku 9/40 (10 rengaskierrosta / 22,5 kardaanikierrosta)

Tasauspyörästön lukko sallittu.
Moskvitch autoille sallitaan vain vakiot perävälitykset ja niiden modifikaatiot.


Osio 7. Alusta.

7.1 Etupää.
Käytettävät materiaalit voivat poiketa alkuperäisestä. (esim. jäykemmät tukivarsien puslat.) Alumiinin käyttö nivelissä kielletty. Tukivarsien ja pallonivelten tukipisteiden siirto kielletty. Alkuperäisiä alustan osia ei muuttaa. Tämä tarkoittaa sitä että osien poiston jälkeen tilalle voidaan asentaa vain alkuperäiset tai alkuperäisestä kunnostetut osat. Pallonivelet ja yhdystangot vakiot. Iskunvaimentimien ja kallistuksenvaimentimen kiinnityspultit voidaan vaihtaa 10mm kokoon. Iskunvaimentimen yläpään kiinnityksen vahvistaminen sallittu, siten että sen alkuperäinen kiinnityspaikka säilyy. ( Kuva 3)

                                                                Kuva 3.


7.2 Takapää.
Käytettävät materiaalit voivat poiketa alkuperäisestä. (esim. jäykemmät tukivarsien puslat, alumiini ja uniball- nivelet sallitaan) Osien vahvistaminen sallittu geometrian pysyessä vakiona.

7.3 Takapää. Yleistä.
Korin kaikki muokkaukset sallitaan, lukuun ottamatta alustaa. Kiinnityspisteen vahvistaminen sallitaan sen paikan pysyessä vakiona.

7.4 Geometria.

Geometriamuutoksia ei ole rajoitteita, tehdasasetusten puitteissa.

7.5 Kallistuksenvakaajat.

Vapaat. Rakenteen vahvistaminen ei ole rajoitettu, mutta kiinnityspisteen säilyessä samana. Uudella kallistuksenvakaajalla ei saa olla muita toimintoja. Maksimi kappalemäärä eteen 2, taakse 1 vakaaja. Kallistuksenvakaaja ei saa olla siirrettävissä. Vakaaja pitää olla valmistettu mustasta (Fe) teräksestä. Vakaaja ei saa olla säädettävissä ohjaamosta käsin. Alumiini ja muut materiaalit kielletty.

7.6 Spacerit.

Maksimipaksuus per napa 30mm. Materiaali - metalli.

7.7 Vahvistaminen.

Materiaalin lisääminen alustan osiin ja niiden kiinnityspisteisiin sallitaan sillä ehdolla että se myötäilee alkuperäistä osan muotoa ja on suorassa kontaktissa osaan. Vahvistamisen yhteydessä ei saa syntyä tyhjiöitä eikä kahdesta erillisestä osasta saa tehdä yhtä.

7.8 Pyöränlaakerit.
Vakiot.

7.9 Alustan liikkeen rajoittimet.

Alustan liikettä saa rajoittaa käyttäen liinoja tai vaijereita. Korissa ja alustassa sallitaan kiinnityspisteiden reikien koko enintään 8,5mm.

7.10 Kierrejouset.

Kierrejouset ilman rajoitteita, sillä ehdolla että ne täyttävät seuraavat ehdot:
-Niiden määrä ja tyyppi vastaa alkuperäistä.
-Jousen kiinnitys, muoto, koko ja materiaali –Vakio

7.11 Lehtijouset.
Pituus, leveys, paksuus ja jäykkyys ei ole rajoitettu, kiinnityspisteiden säilyessä vakiona.

7.12 Muut ehdot.

Jousen kupistaan irtoamista estävien osien käyttö sallitaan.

7.13 Iskunvaimentimet.

Ilman rajoitteita, sillä ehdolla että niiden lukumäärä, tyyppi (teleskooppinen), toimintatapa (hydraulinen) säilyy. Ulkoiset vaipat ja lisäsäiliöt iskunvaimentimissa kielletty.


Osio 8. Renkaat ja vanteet.

8.1 Renkaan täydellinen määritelmä.
Renkaan koko 175/70R13. Tieliikenteeseen hyväksytty rengas.. Merkki ja malli ilmoitetaan vuosikohtaisesti. Kulutuspinnan mekaaninen työstö kielletty. Vanteen maksimikoko 7J x13”. Vanteen mitattu sisäinen ja ulkoinen halkaisija muutos sallitaan +/- 1,5mm. Muita rajoitteita vanteella ei ole, sillä ehdolla että vanne on valmistettu metallista. Pyörän kiinnityspultit voidaan vaihtaa pinnapultteihin ja muttereihin, sillä ehdolla että kiinnityspisteiden määrä ja pinnan halkaisija säilyvät ennallaan (12mm). Pinnapultit ja mutterit eivät saa ylittää vanteen reunaa. Renkaan ylempi osa mukaan lukien vanne, vanteen reuna ja itse rengas pitää olla ylhäältä katsottuna korin suojaama.
Vaahto tai mikä tahansa muu järjestelmä joka mahdollistaa auton käytön ilman ilmaa renkaissa on kielletty. Kaikki paineensäätöjärjestelmät kielletty. Teknisellä komissaarilla on oikeus tarkastaa ja päättää kilpailuun osallistumisesta kussakin tapauksessa.

8.2 Vararengas.

Vararenkaan kuljettaminen autossa on kielletty.


Osio 9. Maavara.

Mikään auton osa poislukien vanteet ja renkaat, ei saa koskettaa maan pintaa silloin kun saman puolen renkaista on poistettu ilma.


Osio 10. Jarrut.

Etu ja takajarrut sarjantuotantomallien maksimikoon mukaan. Jarrulevyjen työstäminen sallitaan – jarrutuspinnan sorvaaminen, tuuletusominaisuuksien parantaminen ja itsepuhdistumis - ominaisuuksien lisääminen.
Käsijarrujärjestelmä vakio.
Mikäli autossa on alkujaan ollut jarrutehostin, se voidaan poistaa tai deaktivoida.
Pääjarrusylinteri vakio.
Mekaanisesti säädettävän jarrupaineen säätimen käyttö etu ja takajarrujen välillä on sallittu. kuvan 263-9 mukaan.



Kaikki muut mukaan lukien hidastuvuusvoiman mukaan säätyvät järjestelmät ovat kielletty. Jarruputket voidaan vaihtaa teräspunosletkuihin, ja niiden sijoituspaikkaa ei ole määrätty, mutta niiden on täytettävä liitteen J253/osio 3. ehdot.
Jarrulevyn minimivahvuus 7mm.


Osio 11. Kori.

11.1
Korin ulkopuolella sallitaan seuraavat aerodynaamiset osat:
-Etuspoileri
-Pyöränkaarien levitykset sallitaan 50mm / puoli ja kuvan mukaan.



-Koristekapselit on poistettava.
-Etulokasuojat vakiot, materiaali teräs.
-Äänieriste ja ruosteenestoaineet voidaan poistaa.

Korin kantavien osien keventäminen (metallin poisto, reikien poraaminen, leikkaaminen) on kielletty, lukuun ottamatta turvakehikon asennuksen yhteydessä muokattavia pisteitä.
Kattoluukkut on kielletty. Kun kattoluukku poistetaan, on sen aukko laitettava umpeen käyttäen metallia joka on vähintään yhtä vahvaa kuin kattomateriaali. Hitsauspisteiden väli enintään 30mm.

Korin vahvistaminen (materiaalin lisääminen) on kielletty.

Ovet vakiot. Muiden materiaalien käyttö kielletty.
Takaovet voidaan keventää.
Etuovet vakiot, kuljettajan oven ikkuna pitää olla avattavissa.

Autossa pitää olla hinauslenkit edessä ja takana. Hinauslenkkien paikat pitää merkitä riittävän suurilla nuolimerkinnöillä väriltään keltainen oranssi tai punainen. Hinauslenkin minimi sisähalkaisija 50mm. Polystroolilenkkien materiaalin minimivahvuus 2,5mm. Lenkit pitää olla kiinnitetty kahdella 8mm pultilla ja 24mm prikalla. Käytettäessä koukkuja, koukut eivät saa ylittää korin ulkolinjaa.

Jäähdytysilman kanavia varten voidaan käyttää vain korin alkuperäisiä aukkoja. Alkuperäiset aukot ovat aukkoja, jotka ovat avoimia tai osittain avoimia, tai kokonaan suljettu poistettavissa olevilla komponenteilla. esim. sumuvalot, konepeitot, ilmanottoritilät, koristeritilät ja vastaavat. Ilmavirtauksen ohjaaminen poistettavien tai avattavien komponenttien avulla on sallittua, sillä ehdolla että osan alkuperäinen ulkonäkö ei muutu. Ilmanohjausputket jotka on liitetty alkuperäisiin ilmanottoaukkoihin ei ole määritelty. Mikäli autossa ei ole alkuperäisiä ilmanottoaukkoja, etuspoileriin saa tehdä kaksi pyöreää aukkoa yhteishalkaisijaltaan 100mm.

Paineilmatunkkien käyttö kielletty.

Kuljettajan puolella tulee olla vähintään yksi toimiva lasinpyyhin.

Ohjaamossa pitää olla peruutuspeili. Vastaavasti peruutuspeilit tulee löytyä myös molemmin puolin autoa. Peilien muoto ei ole määrätty, mutta niiden peilipinnan pitää olla ilman defektiä, ja pinta-alaltaan vähintään 90cm2, yhden reunan ollessaan 6cm.

Käyttämättömät lisäkiinnikkeet (esim. varapyörä ja vastaavat ) voidaan poistaa.

Tuulilasi pitää olla laminoitu. (triplex) Taka- ja sivulasit vakiot. Taka- ja sivulasit, ajovalot, takavalot, peilit pitää päällystää läpinäkyvällä suojakalvolla, jonka paksuus ei ylitä 100 micronia, jotta voidaan välttää lasipalojen leviäminen törmäystilanteessa. Lasien tummentaminen kielletty.

11.2 Sisusta.

Etu ja takamatkustajien istuimet ovat poistettava.
Alkuperäiset eristeet ja äänieristeet, turvavyöt , lattiamatot on ehdottomasti poistettava. Ovipahvit voidaan poistaa, mutta silloin ne pitää vaihtaa metallilevyyn jonka paksuus on vähintään 0,5mm. Metallilevyn pitää täysin sulkea oveen jäänyt aukko.
Sähköinen lasinnostomekanismi voidaan vaihtaa mekaaniseen.
Takaovien lasinnostimet ei määritelty.
Sisustan lisävarusteet jotka eivät vaikuta auton ohjaukseen kuten valaistus, radio, yms. voidaan poistaa.

Lämmitysjärjestelmä vakio.
Vain käyttämättä jääneet koriverhoilukiinnikkeet voidaan poistaa.
Kaikki ohjauselementit täytyy olla vakiot. Niitä voidaan kuitenkin muokata, käytön helpottamista ajatellen. Esim. käsijarrun kahvan pidentäminen tai jarrupolkimen paininpinta-alan suurentaminen on sallittu.
Äänimerkki ei määritelty.
Ohjauspyörä ei määritelty, mutta pitää olla pyöreä.
Ajonestojärjestelmä/varashälytin pitää olla poiskytketty.

11.3 Kojelauta.
Vakio.
Osat jotka sijaitsevat kojelaudan alapuolella eivätkä ole sen elementtejä, voidaan poistaa. Keskikonsoli joka ei sisällä lämmityslaitteen käyttövivustoa voidaan poistaa. (ks. kuva 255-7)


Mittareita ei ole määritelty, mutta niiden asennus ei saa aiheuttaa vaaraa.
Alkuperäiset kytkimet voidaan vaihtaa toisiin, ja sijoittaa toisaalle kojelaudassa tai keskikonsolissa. Mitkä tahansa aukot, jotka johtuvat näistä muutoksista pitää olla suljettu. Hanskalokeron tulee olla suljettu.

11.4 Takaluukku ja moottoritila.
Äänieristemateriaalit voidaan poistaa.
Konepeltiin ei saa asentaa erillistä ilmanohjainta/otinta. (scoopit tms.)
Käyttämättä jääneet varapyörän ja akun kiinnitysraudat voidaan poistaa.
Moottoritilan muu muokkaaminen kielletty.


Osio 12. Sähköjärjestelmä.

12.1 Päävirtakytkin.
Päävirtakytkimen on kytkettävä pois kaikki sähköjärjestelmän osat, mukaan lukien akku, laturi, valaistus, äänimerkki, sähkölaitteet, moottorin ohjausjärjestelmät. Pääkytkimen käyttö on oltava mahdollista matkustamon sisältä ja auton ulkopuolelta. Suljetussa autossa kytkimen tulee sijaita tuulilasin alareunassa auton ulkopuolella ja kytkimen paikka pitää merkitä punaisella salamalla, sinisessä kolmiossa, valkoisin reunuksin. Kolmion reunan pituus 12cm.

12.2 Johdot.
Moottorin johtosarja ei määritelty. Muut johdot ei määritelty.

12.3 Akku.
Akun merkki ja tyyppi ei määritelty.
Missä tahansa vaiheessa on oltava mahdollista käynnistää auto akun avulla.
Akku tulee olla tukevasti kiinni ja suljettu, oikosulkuvaaran ja happovuodon välttämiseksi.
Maksimi akkujen määrä 1 kappale.
Mikäli akku kiinnitetään muualle kuin tehtaan määrittämään paikkaan, sen pitää olla kiinnitetty koriin käyttäen metallilevyä ja kahta metallista kiinnikettä. Kiinnikkeiden kiinnityksessä koriin on käytettävä 10mm pultteja, ja jokaisen pultin alle pitää asentaa koriin tukilevy (prikka), joka on vahvuudeltaan 3mm ja pinta-alaltaan vähintään 20cm2. Akun pitää olla tiiviisti suljetussa ja happoa kestävässä kotelossa joka on kiinnitetty akusta erikseen.
Asennuspistettä ei ole määrätty muilta osin, kuin ohjaamossa akun pitää olla vähintään 30cm etäisyydellä kuljettajasta, ja silloin kotelosta pitää lähteä ilmanvaihtoletkut korin ulkopuolelle. (Ks. kuva 255-10 ja 255-11)




Mikäli ohjaamossa käytetään kuiva-akkua, se pitää olla peitettynä kokonaan.
Mikä tahansa regenerointijärjestelmä joka ei edesauta moottorin toimintaa, on kielletty.

12.4 Laturi.

Voidaan käyttää osiossa 1 mainittujen ajoneuvojen laturia.
Hihnapyörät voidaan vaihtaa toisenlaisiin säilyttäen niiden alkuperäinen rakenne.

12.5 Valaistus.

Valaistusjärjestelmän tulee säilyttää vakiona.
Sen pitää olla toimintakuntoinen koko kilpailun ajan, poislukien sivuvilkut ja kaukovalot. Ajovalojen ylä- ja alaosat pitää suojata teipillä. Teipin korkeuden ollessa vähintään 4cm ajoneuvon korkeussuunnassa.
Sumuvalot on poistettava. Sumuvalon aukot voidaan täyttää osion 13.1 käyttötarkoituksen mukaan. Mikäli näin ei tehdä, aukot on peitettävä.
Takavaloissa saa toimia myös peruutusvalo, joka kytkeytyy päälle ainoastaan autoa peruuttaessa, ja jarruvalo joka kytkeytyy vain jarrupoljinta painettaessa.

12.6 Sulakkeet.

Sähköjärjestelmä pitää olla varustettu riittävin sulakkein.
Sulakerasian saa poistaa, tai siirtää toiseen paikkaan.


Osio 13. Polttoainejärjestelmä.

13.1
Polttoainejärjestelmä vapaa. Sallitaan käytettäväksi vain yleisessä jakelussa olevaa polttoainetta. (huoltoasemat tms.)

13.2 Polttoainesäiliö.

Polttoainesäiliön tulee täyttää seuraavat ehdot:
Sallitaan FT3 1999, FT3,5 tai FT5 FIA J-253.-14 säännönmukaisten tankkien käyttö. Suositellaan MIL –B-83054 tai D-Stop turvavaahdon käyttöä.
Polttoainesäiliön tulee sijaita takaluukussa runkoaisojen välissä, vähintään 30cm etäisyydellä takapaneelista.
Korin kantavia rakenteita ei saa säiliön asennuksen yhteydessä muuttaa.
Säiliölle sallitaan enintään 5 v käyttöajan ylittäminen. Tekninen tarkastaja päättää käyttöoikeudesta tapauskohtaisesti.
Polttoainesäiliön saa valmistaa alumiinista tai teräksestä ainevahvuuden ollessa vähintään 2mm.
Täyttöaukon paikka ei määrätty. Täyttöaukko ei saa ulottua korin linjojen ulkopuolelle.
Kaikissa tapauksissa ohjaamon ja tavaratilan välissä on oltava tulen ja vedenkestävä seinä.
Alkuperäinen täyttöluukku pitää sulkea samankokoisella levyllä.
Polttoainesäiliön minimitilavuus 20 litraa.

13.3 Polttoaineputket.

Polttoaineputkien asennus ei määritelty. Niiden pitää kuitenkin täyttää liitteen J253-3 ehdot.

13.4. Polttoainepumput.

Ei rajoitettu.

13.5 Lisätankki.

Maksimi lisäsäiliön (kerääjän) tilavuus on 1,5 litraa ja sen tulee sijaita vähintään 30cm etäisyydellä auton ulkomitoista.

Osio 14. Auton ulkonäkö.

Ajoneuvon pitää olla ilman suuria visuaalisia ja konstruktiivisia puutteita (ruoste, pahat kolarivauriot, lasin halkeamat ja naarmut näkökentässä) jotka voivat mitenkään vaikuttaa kilpailujen turvallisuuteen tai yleiseen mielipiteen muodostumiseen.
Auton väri vapaa poislukien FIA K liitteessä mainitut säännöt.
On suotavaa seurata valmistusaikakauden mukaista maalausta. Nykyaikaisten mallien imitointi kuten subaru ovaali logo, tähdet, mitsubishi rally art logot, liekkimaalaukset, yms. on kielletty.
Jokaisessa autossa pitää olla neljä kilpailunumeroa. Jokaisessa etuovessa yksi, sekä takaluukussa ja konepeitossa yksi. Numeroiden minimipaksuus 3cm, minimikorkeus 30cm.
Takaovien laseissa tai etulokasuojissa pitää olla kuljettajan sukunimi ja maalippu. Tämän alueen maksimikoko on 40 x 10cm. Kirjaimen maksimikorkeus 6cm, kirjaimen linjan paksuus enintään 1cm.
Kirjoitukset (mainokset) määrää kilpailujen järjestäjä. Autoissa on kielletty graafisten kuvioiden käyttö (esim. hain hampaat, vanhojen kilpailujen tarrat, henkilökohtainen informaatio, poliittinen mainonta yms.)
Korin osien liitoskohtien kuten ovien ja luukkujen rakojen umpeen teippaaminen on kielletty.


Osio 15. Yhteenveto.

Teknisiä sääntöjä voidaan kirjallisesti täydentää tai tarkentaa epäselvissä tapauksissa. Täydennykset tekee LAF palvelu 2 viikkoa ennen sääntöjen voimaanastumista. Nämä säännöt tulevat olemaan teknisen säännön osa, koko teknisen sääntökirjan voimassaoloajan.
Kuljettajan vastuulla on toimittaa ajoneuvo joka vastaa näitä sääntöjä. Epäselvissä tapauksissa konsultoidaan LAF palvelua.


Osio 16. Kieli.

Erimielisyystapauksissa käytetään alkuperäistä sääntökirjaa, joka on latvian kielinen. Tekninen sääntökirja voidaan toimittaa myös latvian, venäjän ja englannin kielillä.